ČR comics 2021 (a 21 let předtím)Již potřetí se setkáváme nad sadou grafů, které připravujeme z dat ComicsDB. Mají nabídnout základní pohled na to, jak se daří vydávání comicsů v ČR. Aby byl obrázek o něco kompletnější, na konci najdete odpovědi na několik anketních otázek, které jsme položili nakladatelům a samotným autorům.
Předchozí články na stejné téma najdete v ČR comics 1989 - 2019 a ČR comics 2020 (a 20 let předtím).
Data jsou volně k dispozici, ale pokud z nich budete čerpat, zmiňte, prosím, ComicsDB.cz jako zdroj. Abyste je nemuseli lovit z tabulek na webu, tady máte ke stažení zdrojový excel.
Upozornění: Tento přehled grafů, čísel a divokých domněnek si neklade za cíl víc než dát zevrubnou představu o tom, jak dobře na tom vydávání comicsu u nás je. Obecně platí, že čím starší data, tím méně přesná jsou. Také platí, že za původní český comics považujeme ten, který nemá překladatele, což samozřejmě není úplně přesné (ale snad ani úplně mimo). Data se průběžně mění, jak objevujeme nové comicsy, upřesňujeme údaje o nich apod. Poslední aktualizace dat proběhla 16.1.2022.

1] Trh opět roste

Po loňském poklesu se trh oklepal a opět v číslech vidíme nárůst počtu publikací o víc jak 10%. V celkových číslech stále nejsme na hodnotách z rekordního roku 2019, ale pokud očistíme seznam o různé varianty (sběratelské edice, alternativní obálky apod.), tak rok 2021 jednoznačně vede. Na to, že je nedostatek papíru (a vlastně všeho) a pandemie není zdaleka u konce, hodně slušné výsledky.

2] Říjen byl nejsilnější měsíc

Stejně jako loni z grafu přímo křičel květen kvůli zrušenému Světu knih, letos je to naopak říjen, kterému nepochybně pomohl několikrát posunutý Comicon. Technická: ve 2020 chybí 15 comicsů a ve 2021 pak 3, které nedokážeme přesně zařadit do měsíců, takže jsou vyloučeny úplně.

3] Počet nakladatelství zůstává stabilní

Celkový počet zůstal prakticky stejný, ale 20 nových subjektů znamená, že jiných 19 si v roce 2021 dalo pauzu (v lepším případě). Nicméně je potřeba brát s rezervou, protože do toho počítáme i různé jednorázové comicsy, co si vydala nějaká fabrika nebo muzeum.

4] Crew stále v čele

V Comics Centrum je obsažené i Calibre. Albatros je souhrn všech dcer, proto také ten náhlý konec Egmontu ve 2016. Oproti minulému roku přibyl Josef Vybíral se svými evropskými alby, tak uvidíme, jak dlouho to vydrží, ale růst o 63% je slušný. Crew roste o 41%, Albatros o 100%, Comics Centrum o 16%. Naopak výrazně poklesl BB/art o 52% a podobně klesají i nakladatelé výběrů Eaglemoss a Hachette o 55% resp. 38%.

5] 150 stran je stále zlatý průměr

Průměrný počet stran lehce vzrostl, ale stále je zjevný, že klasická kolekce 5-6 sešitů je ideální rozsah nebo si to aspoň nakladatelé myslí.

6] Brožovaná vazba opět posiluje

Po několika letech kralování pevné vazby je opět brož nejpoužívanější typ vazby a na rozdíl od pevné vazby roste.

7] Víc comicsů neznamená víc autorů

I když počet comicsů roste, vůbec to není vidět na různorodosti jejich autorů. Nabízí se domněnka, že vidíme posun k autorským comicsům od produktů z produkčního teamu. Navíc manga i ostatní neamerický comics se vyznačuje spíše nižším počtem autorů a tyhle segmenty u nás dlouhodobě posilují. To že bylo letos míň kompletů, kde se většinou střídají autoři každou knihu, se také určitě nějak projevilo.

8] Reedice jsou stále populárnější

Reedicí přibývá a určitě se to jen tak nezmění. Jednak stále vychází různé Marvel/DC komplety, které obsahují povětšinou comicsy, co tu už někdo zkoušel. Navíc přišla doba, kdy se trochu obměnila generace čtenářů, takže dává smysl znovu vydat něco z absolutních klasik.

9] Počet spoluprací dále padá

Podle dat je tento rapidní pád daný především tím, že si Eaglemoss dal pauzičku mezi komplety, s aktuálním Batmanem začal až na konci roku. A protože tyhle komplety většinou vznikají pro celý region v přímé kooperaci s lokálními nakladateli, tak dva tituly měsíčně několik měsíců je znát. Další důvod je v nejednom grafu viditelná opatrnost a jakákoliv cross nakladatelská spolupráce je prostě vždy trochu riziko.

10] Kdo dáváte 200 tisíc za comicsy ročně?

Logicky spíš takový sranda graf, víc comicsů znamená víc peněz, co na ně potřebujete. Počítáme maloobchodní ceny bez slev, za které speciálně sběratelé nenakupují prakticky nikdy.

11] Nezdražovalo se

Další graf, který neříká vůbec nic, snad jen, že comicsy si opravdu drží (zatím) stabilní cenu. Bohužel nemáme u dostatečného počtu comicsů ani přibližný náklad a bez něj se pro nějaký smysluplnější průměr neobejdeme.


AUTORSKÝ APENDIX

Letos nově jsme dotázali i samotné autory původních českých comicsů, ale nakonec to bylo tak výživné, že je to v samostatném článku: Autoři o roce 2021.

NAKLADATELSKÝ APENDIX

Položili jsme několik obecných otázek nakladelům, jak se jim pozdával z profesního hlediska roku 2021.

Jaké jsou vaše nejprodávanější tituly (nemusí to být nutně nové tituly) a naopak ležáky/přehmaty za rok 2021?

ARGO: Nepřekvapivě je nejprodávanějším zahraničním komiksem Arga za 2021 Bomba. Ve Francii prodali už 100 000 výtisků, vyrobili už 12 dotisků. Dotiskovat komiks po čtyřech měsících v Česku považujeme za úspěch. Z těch českých je jednoznačným hitem Anthropoid aneb Zabili jsme Hitlera, se kterým ani Bomba nemůže soupeřit. A pokud bychom měli vybrat neprodejný titul, bude to asi český komiks V hlavní roli Tomáš Holý.
BB/art: Vzhledem k uvolňování místa na centrálním skladě a výprodejovým akcím na staré tituly by k nejprodávanějším patřily omnibus knihy, které se dříve neprodávaly vůbec, cena snížená k naprostému minimu ale čísly vždy zamíchá. Z novinek se pak nejvíc prodávaly Hodiny posledního soudu 2, Tajné impérium 1 a 2, Batman – Batmani navěky a Aquaman – Smrt krále. Vyloženě tragický ležák, který bychom mohli označit za přehmat, jsme letos (2021) žádný neměli, komiksy se letos prodávaly dobře všechny.
Comics Centrum: Nejprodávanější tituly za rok 2021: Chlad, Hellboy: Vstříc mrtvým vodám, Klece, Vrána, Krajina půlnočních stínů a série Sin City jako celek.
Hůře prodejné tituly za rok 2021: Bestie burdenské 3: O čaropsech a děsivých dvojnožcích, James Bond: Žít a nechat zemřít, Odkaz rodu Blacků 1, Doomboy.
Pozn. Vzhledem k odlišnému prodejnímu modelu nezapočítáváme kolosální knihy.
CREW: Tak tady je to úplně jasné. Batman/Fortnite. Nezažili jsme komiks, který by se vyprodal během jediného dne. Byl to ale asi taky i největší stres, čelili jsme útokům zoufalých matek, nerudný otců, plačících babiček… ale naštěstí jsme dostali povolení k dotisku a povedlo se nám to rychle dohnat, takže od třetího dílu už to vycházelo v tak velkém nákladu, že nám nakonec i pár kusů zbylo. Z jiného soudku to byla třeba Itóova Spirála. Bylo to nové vydání, takže jsme nečekali, že tak rychle zmizí ze skladu. Vůbec byl rok ve znamení mangy – Zabiják démonů, Spy x Family, Němý hlas, One-Punch Man, všechno to patří mezi novinky, které mizely před očima.
Přehmaty? Ani moc ne. Ne, že bychom neměli propadáky, ale obvykle nějak už předem tušíme, že to bude propadák. Tenhle rok jsme hlavně dokončili Mezi řádky, což je sice absolutně skvělý komiks, ale prodeje tomu neodpovídaly. A ano, samozřejmě, hned po skončení přišly dotazy, jaký další podobný, dospělý a náročnější komiks, na kterém bychom prodělávali milióny, chystáme. Pro všechny tyhle zlomyslné skřety máme dobrou zprávu. Už jsme začali vydávat Paper Girls, skvělou sérii od Briana K. Vaughana (Sága, Y: Poslední z mužů), ale už jsme to rafinovaně rozdělili jen do tří knih. A přece jen doufáme, že na tom zase tolik neproděláme. Jsme nevyléčitelní optimisté. Navíc, tohle bývají obvykle věci, které potěší ty pravověrné komiksové fanoušky, takže to za to stojí.
Někdy se ale tou nadějí necháme unést až moc. Třeba jsme vydali komplet Astonishing X-Men od Josse Whedona – první dvě knihy zde vyšly v rámci Ultimátního komiksového kompletu od Hachette a nás fakt štvalo, že nechali takhle skvělou věc nedokončenou. Tuhle sérii pořád považujeme za jedny z nejlepších X-Menů vůbec, a i za jedno z nejlepších děl Josse Whedona. Ovšem ukázalo se, že X-Meni prostě skoro nikoho nezajímají. Zkoušeli jsme je několikrát a vždycky ani ťuk. Proč? Je jich moc? Jsou to mutanti? Neměli už dlouho dobrý film? To asi nejspíš – ostatně z Marvelu jsou momentálně nejúspěšnější Thanos a Loki.
Labyrint: Nejlépe se prodává trilogie Návrat Krále Šumavy a Hubert & Hugo od Nikkarina.
Paseka: Čekali jsme rychlejší odbyt třeba Lemireova Potápěče, naopak domácí Naprostá šílenost má po listopadu a prosinci solidně našlápnuto. Weldonův Temný rytíř snad bude i díky novému batmanovskému filmu titul s delší životností, ale bichli o Marvelu od Seana Howa se zatím tedy zdaleka nevyrovná. Pokud chcete zvýšit šanci, že podobné publikace budou vycházet dál, kupte si Weldona a mluvte o něm i v nejzapadlejší jeskyni.
Josef Vybíral: Z Čechů kralují STRÁŽCI / z Francouzů ORLOVÉ ŘÍMA. Zklamání je Zarov. Nyní se ve Francii připravuje 2. díl, ale asi do toho nepůjdeme.

Jaké byly v roce 2021 největší překážky ve vydávání?

ARGO: Provozní obstrukce. Potíže s tiskárnami, dlouhé dodací lhůty a stále platí, že jsou sazeči a grafici. Pokud si tohle přečte někdo, kdo umí sázet komiksy v Indesignu a ví, jak připravit tisková data na různé druhy papírů, ať se ozve.:)
BB/art: 2021 byl více méně klidný a plynulý rok bez větších překážek. V druhé polovině roku tiskárny trápil nedostatek papíru a s tím spojené opožděné dodávání. Poslední roky také ubývá schopnějších pracovníků, kdy je stále obtížnější nalézt náhrady, takže dochází ke zpoždění při přípravě dat, rozvozům chybí řidiči a v případě tiskáren dochází k chybám, které se pak musí řešit kolikrát i novým tiskem. Pár titulů naplánovaných původně ke konci roku 2021 se tak přesouvalo na rok 2022.
Comics Centrum: Je to jako u každého jiného lidského snažení: Hloupost a závist.
CREW: Obvyklé – jaro, léto, podzim, zima. Jinak hlavní problém roku byl papír, resp. jeho nedostatek a zvyšující se cena. Naštěstí jsme si předem zabukovali menší les, takže spíš než papírová krize nás při výrobě dotisků brzdily kapacity tiskáren, které fakt nejsou neomezené. Navíc jedna z velkých tento rok zkrachovala… Takže jsme sice dotiskovali hodně, ale dotiskovali bychom ještě víc, kdyby to šlo.
Tradičně trochu zlobili někteří majitelé práv libující si v obzvlášť pozvolném tempu komunikace. Ale to jsme zvyklí. V jednom případě nás ale naprosto zaskočil schvalovací proces, kdy jsme si s majiteli práv na Akiru museli při schvalování druhého dílu projít snad ještě složitějším schvalováním než u dílu prvního. Změnil se japonský tým, s ním i přístup, a díky tomu jsme se najednou dostali do situace, kdy jsme jim museli opakovaně dokazovat, že aktuálně rozporují něco, do čeho nás původně sami natlačili.
Drobným zádrhelem bylo (naprosto logické) odsouvání Comic-Conu Prague, na který jsme měli připravenou, vzhledem ke slíbené účasti Jasona Aarona, premiéru Parchantů z Jihu. Takže jsme knihu asi třikrát posunuli, aby pak Aaron nakonec nepřijel… a my to stejně na akci nestihli. Není nad důslednost. Ale kniha je už venku a líbí se… a pořád doufáme, že Aaron příští rok přijede a budete si ji moct nechat podepsat, patrně společně s druhým dílem.
Český knižní trh, na rozdíl od valné většiny zbytku Evropy, kde projede knížek setrvale klesají, rok od roku lehounce roste – tedy kromě roku 2020, ale ten rok byl prostě divný . S největší pravděpodobností i rok 2021 zaznamená drobný růst. Netuším, nakolik se do knih počítají politické pamflety, kuchařky, či knihy o smrtícím vlivu očkování, ale stejně to budeme počítat mezi ty pozitivní zprávy roku 2021. Tím spíš, že prodeje našich komiksů nahoru šly. Díky vám za to!
Labyrint: Stejné jako v letech předchozích.
Paseka: Únava materiálu způsobená celosvětovou covidovou situací se projevila třeba na zpomalené komunikaci se zahraničními agenturami či nakladateli. I na obyčejný dotisk - pokud zároveň musíme prodloužit licenci - teď můžeme čekat třeba přes půl roku. Podepsalo se to i na pomalém tempu série Amulet, jejíž šestý a sedmý svazek vyjdou v únoru a květnu, abychom to trochu dohnali.
Josef Vybíral: Snažil jsme se jim předcházet a myslím, že se dařilo.

Přinesl rok 2021 i nějaké pozitiva, případně jaká?

ARGO: Zklidnění. Odpadly stresy s honěním termínů – protože jsou nedohnatelné. Stejně se všechno zpozdí. Každý vydaný komiks je úspěch.
BB/art: Pozitivum pro nás byly určitě poměrně dobré prodeje i přes stále trvající neklidnou atmosféru okolo pandemie.
Comics Centrum: My považujeme rok 2021 za pozitivní (v tom pravém slova smyslu) a jsme velmi rádi, že jsme vydali vše, co jsme našim fanouškům slíbili a co jsme si naplánovali vydat.
CREW: Neumřeli jsme, to je celkem velké pozitivum. Aspoň pro nás.
Pokud bychom rok 2021 brali čistě z hlediska prodejů komiksů, tak to nebyl zase tak špatný rok. Celkem jsme rostli napříč všemi kategoriemi… s jedinou výjimkou. Tou byl překvapivě Marvel, u kterého se projevilo, že nebyl celý rok žádný zásadní film. Tak uvidíme, co udělá prosincový Spider-Man… a jak se chytne první komiksový Venom. Na příští rok chystáme Immortal Hulka, tak snad se nám to podaří zlomit.
Jinak jsme se tenhle rok stále víc přesvědčovali, jak silným fenoménem je manga. Zdálo se, že jí přibývají noví a noví čtenáři a čtenářky. Kromě toho jsme se ale i více těžili z toho, že jsme se před několika lety dostali do skupiny prominentních nakladatelů, kteří úzce spolupracují s nakladatelstvím DC, což obnášelo jak vydávání titulů zároveň s jejich zahraničním vydáním, tak třeba účast na luxusní publikaci Batman: Svět, kam, mimo jiné, přispěli i čeští tvůrci, Štěpán Kopřiva a Michal Suchánek. Paráda, Češi poprvé oficiálně vytvořili příběh o Batmanovi!
Začali jsme taky spolupracovat se slovenským nakladatelstvím Slovart, takže některé naše věci teď vychází i ve slovenském překladu. Začali jsme dětskými, tam je asi ten jazyk nejdůležitější, ale na příští rok máme připravené i dospělé tituly.
A povedlo se nám konečně vydat Akiru! Pravda, původně jsme chtěli vydat v roce 2021 víc dílů než jeden, ale nepočítali jsme, že dojde k výměně personálu a vlastně všechno se bude muset dohadovat a řešit nanovo. Mysleli jsme, že to budeme mít po schválení jedničky už jednodušší. Ha!
Taky jsme začali vydávat, vedle japonských s komiksy spjatých beletrií (formát označovaný „light novel“), i marvelovské romány. Jo, Patrika Hartla se nám asi porazit nepovede, ale není to neúspěch. Navíc jsou i dost fajn – jak Avengers od mého oblíbeného Abnetta, tak hodně zábavný Deadpool: Packy, packy, pacičky.
Labyrint: Ne.
Paseka: Mám radost z naší české produkce, ať už je to Smrkovec, Naprostá šílenost nebo B jako běžec. A z toho, že se nám podařilo rozjet ostré práce na sešitové Prašině.
Josef Vybíral: Divný, ale na nic si nevzpomínám.

Změnil se vám modus operandi ve 2021? Případně jak?

ARGO: Asi ne.
BB/art: V roce 2021 nijak.
Comics Centrum: Stále nezměnil a již mnoho let, bez ohledu na COVID -19 se spoléháme především sami na sebe.
CREW: Ani ne. Spíš se teď snažíme víc posílit tým, opírat se často i o fanoušky. Naslouchat jim a občas s nimi i spolupracovat. Pořád platí to, že se snažíme dovydávat to, co jsme nakousli (u nekonečných řad aspoň dojít k nějakému střídání autorů či uzavření většího příběhu) a hlavně dotiskovat u živých řad vyprodané díly. Jestli se něco změnilo, tak to, že v roce 2020 jsme měli přece jen větší strach, byli jsme opatrnější. Nemyslím, že neoprávněně, nejistota na trhu byla obrovská (jen lockdown za rok 2020 knihkupectví zažila třikrát). Teď už jsme si troufli i na větší a riskantnější projekty (mnohdy jsme doháněli, co bylo původně plánováno na 2020 a odloženo). Paper Girls, Parchanti z Jihu, Sweet Tooth: Mlsoun… Prostě se všechno vrací do normálu. Doufejme.
Labyrint: Ne.
Josef Vybíral: Ne.

Jaký je poměr prodejů mezi širokou distribucí a vaším (případně spřáteleným) eshopem?

ARGO: V našem případ znamená Kosmas jedno a to samé, takže otázka není relevantní.
BB/art: Stále převažují širší distribuce.
Comics Centrum: Stále převažuje prodej přes náš e-shop www.comicscentrum.cz.
CREW: My měli vždycky expanzivní politiku, snažili jsme se budovat trh, čili i když máme svůj e-shop a spřátelená knihkupectví, snažíme se ostatní obchody nijak neznevýhodňovat. Ono je to tak, aspoň podle nás, že z vlastního e-shopu má člověk víc peněz, ale pokud chce představovat novinky, je fakt lepší, když jsou vidět víc v distribuci, kde můžou oslovit i nové zákazníky. Dlouhodobě je tahle politika podle nás lepší a rozhodně se nám osvědčila. Děláme s prodejci i různé akce, ve spolupráci s Pevností nabízíme ochutnávky prvních dílů, prostě všechno proto, abychom dostávali komiksy mezi lidi.
Labyrint: Zanedbatelný. Většina komiksů se prodá prostřednictvím široké distribuce.
Paseka: Široká distribuce je pro náš typ produkce, kterým chceme oslovovat stále nové publikum, naprosto klíčová. Náš malý e-shop je příjemný bonus.
Josef Vybíral: To je pod pokličkou, nicméně netajíme se, že si budeme chtít co nejvíce prodávat naše tituly sami, neboť se nám vrací poničené.

Pracujete či plánujete se více věnovat i digitální distribuci?

ARGO: V žádném případě, ale Kosmas tu a tam trvá na některém titulu v PDF.
BB/art: U komiksů zatím nikoli.
Comics Centrum: Digitální distribuci se zatím neplánujeme věnovat.
CREW: Zatím ne. Pořád nám přijde, že komiksy jsou lepší, když si je prohlížíte na papíře, než na tabletu. V tomhle jsme přece jen staromódní.
Labyrint: Ne.
Paseka: Neplánujeme.
Josef Vybíral: Ne!

Jak důležité jsou pro vás cony, festivaly a expa? Chybí tu nějaký formát akcí, který by byl zajímavější pro vás?

ARGO: Setkání se čtenáři jsou podstatná, stejně jako je dobré vidět se na akcích s konkurencí. Podělit se o zkušenosti s vývojem trhu je vždycky zajímavé. Svět knihy byl letos/loni poklidnější, takže byl čas na povídání se čtenáři i kolegy.
BB/art: Přímo pro nás těžko soudit. Kromě prodejního nebo informačního stánku přímo na místě se dopad akce těžko vyhodnocuje, ale určitě jsme rádi za každou podobnou knižní či komiksovou aktivitu – čím více a čím větší akce formátu zahraničních Comic-Conů, tím lépe pro celkové povědomí o komiksu.
Comics Centrum: Cony, festivaly a expa bereme spíš jako okrajovou záležitost. Kromě Comic-Con Prague a v letech dřívějších KomiksFEST! jsme dlouhodobě bohužel nezaznamenali návratnost investic, které jsme do těchto akcí vložili. Protože jsme malý tým, je pro nás navíc účast na těchto akcích velmi složitá a jde na úkor vydávání dalších knih. Smysl nám dávaly naše malé akce C3 (Comics Centrum Club), které jsme před covidem měli možnost zrealizovat – návštěvy Bryana Talbota nebo zástupců zahraničních nakladatelství, oslavy/výročí postav z našich komiksů a s tím spojené tematické přednášky. Věříme, že se nám v budoucnu podaří na tuto tradici navázat a opět budeme moci naše fanoušky potěšit podobnými akcemi.
CREW: Pro komiks a utužení komunit jsou tyhle akce obrovsky důležité… a tudíž i pro nás. Čím silnější komiks, tím silnější CREW. A proto nás hodně potěšilo, že přes všechny problémy nakonec byl další Comic-Con Prague, na který přijeli lidé jako Glenn Fabry, Clint Langley či Mikel Janín. Čili fakt velká jména… a trochu zamrzelo, že fanoušků na jejich pořadech zase tak moc nebylo. Už se plánují zlepšení ze strany pořadatelů, teď je i na lidech z Comicsdb, aby přišli, nechali si něco podepsat, nakreslit a zeptat – aby byl CCP stále o komiksech, a nejen o filmech a cosplayi.
Těšíme se, že snad už bude další Animefest… a pozor, tenhle rok bychom, po nějaké pauze, opět uspořádali CRWECON! Bude to nutné, protože CREW bude slavit své pětadvacáté narozeniny! Tak doufáme, že je oslavíme spolu s našimi fanoušky.
Ono, fanoušci jsou pořád ze všeho nejdůležitější. Bez nich to tak nějak nemá smysl… Nejen, že komiksy kupují, ale i je podporují, píšou o nich a vůbec dávají najevo to, že má ta práce smysl. A jejich ohlasy, jak ty kladné, tak záporné (ty kladné samozřejmě víc :) nám poskytují cenné informace. Někdy je vážně dobré zjistit, proč se tahle věc líbí… a proč tahle ne. Takže… vážně díky, že tu díky vám pořád jsme!
Labyrint: Chybí tu něco široce rozkročeného, jako byl KomiksFEST!.
Paseka: Jsou pro nás nesmírně důležité jako místo prezentace, ale i jako možnost setkávání s lidmi, pro které ty knihy vyrábíme. Musí to ale hlavně být akce, na které ty lidi přijdou. Provizorní poloprázdné akce posledních let jsou spíš frustrující. Mluvím tedy spíše o tradičních literárních akcích typu Svět knihy, Knihex, letos jsme se neúčastnili FIKu ani Framu. Nemáme zkušenost ani z pražského Comic-Conu, ale třeba organizátoři časem rozšíří nabídku stánků.
Josef Vybíral: Je to příjemné zpestření za těžký prachy. Nějaké vlastní akce máme v plánu, ale dosud to nemáme doladěné.

Donutil vás rok 2021 přistoupit ke zdražování, případně plánujete zdražování na rok 2022?

ARGO: Bráníme se zuby nehty. Ale jsou drahé a levnější projekty. Ceny papíru poskočily nahoru. Ceny všeho poskočily nahoru. Takže je asi jasné, kam to spěje.
BB/art: Zatím nijak více, rok 2020 již ke zdražování směřoval, ale ve výsledku potřeba nebylo. Konec roku 2021 se stoupající inflací, zdražováním energií, paliva a dalšími „nepříjemnostmi“ k tomu znovu směřuje, ale opět záleží hlavně na tiskárnách, jaké dokáží nabídnout podmínky a na požadavcích externích spolupracovníků. :) Větší ceny obvykle neznamenají lepší prodeje ani větší zájem o tituly, takže se zdražování bráníme, co to jde.
Comics Centrum: Stejně jako předešlé roky, ani rok 2021 nás ke zdražování nedonutil. Jako příklad můžeme uvést knihy z Hellboy universa, které jsou na stejné ceně jako před 20 lety, kde jsme začali Hellboye vydávat, resp. jsou ještě levnější díky našim pravidelným akcím, které zákazníkům na našem e-shopu nabízíme. Jak to bude s cenami v tomto roce si netroufáme odhadnout, ale uděláme maximum pro to, aby ani letos ke zdražení nemuselo dojít.
CREW: Rok 2021 nás nedonutil, rok 2022 už nás k mírnému zdražení přinutí. My jsme dost ignorovali inflaci, hlavně u mangy, kterou jsme drželi na 199 korunách fakt nějakých deset let. A bohužel, jen během roku 2021 měnily tiskárny ceníky pětkrát. Hodně používaný bezdřevý ofset (papír) teď stojí dokonce o 50 % víc. To už se ignorovat nedá. Zase na druhou stranu je nám jasné, že pokud bychom nějak radikálně zvýšili ceny, sníží to počet prodaných kusů, plus si čtenáři místo deseti komiksů měsíčně koupí třeba jen tři. Takže se to budeme pořád snažit držet na co nejnižší laťce. Třeba ta manga se ze 199 korun zvedne na 229. To snad pořád ještě jde.
Labyrint: Ceny papíru, tisku, energií a služeb donutí ke zdražení všechny nakladatele.
Paseka: Nechceme, aby naše knihy byly další drahá položka v rodinném rozpočtu, proto budeme zdražovat jen mírně. Musíme zohlednit zdražování veškerých služeb, papíru, tiskáren, jinak už by to vydávání komiksů ekonomicky příliš nedávalo smysl. Už teď se náš bod zvratu průměrně pohybuje někde kolem 1500 prodaných kusů.
Josef Vybíral: Rok 2022 přinese zdražení.