Ukázka č.1
Ukázka č.2
Ukázka č.3
Titulní povídku Pražský upír (inspirovanou jeho pobytem v Praze během natáčení filmů Blade II a Hellboy) nakreslil P. Craig Russell, známý českým čtenářům z comicsového zpracování knihy Neila Gaimana Koralína. Znalci našeho hlavního města ocení velkou snahu o autentičnost, kdy Russell použil Mignolovy fotografie pro nakreslení různých pražských zákoutí a památek.

Nejdelší povídkou v knize je povídka Makoma, kterou spolu s Mignolou nakreslil slavný Richard Corben. Poutavé zpracování africké legendy, vyprávěné starodávnou mumií jakoby předznamenávalo další Hellboyovy osudy a jak je u celé série Hellboy typické, zasazuje další dílek do velkolepé skládačky, kterou Hellboy je.

Přestože Hellboy nepatří mezi díla řešící važné problémy a stále se tváří jako neškodná zábava, často se závažných témat dotýká. Trollí čarodějka, která k nám promlouvá v úvodu, poradí Hellboyovi jak na trolly, ghůl na hřbitově recituje anglickou poezii 18. století, Héraklés nám poodhalí svou duši a dozvíte se o podivném démonovi z malajských pověstí - Penanggalan.

Obsahuje sešity série 'The Penanggalan' z Hellboy Premiere Edition (březen 2004), 'The Hydra and the Lion' z The Dark Horse Book of Monsters (prosinec 2006), 'The Troll-witch' z The Dark Horse Book of Witchcraft (červen 2004), 'The Vampire of Prague' (říjen 2007), 'Dr. Carp's Experiment' z The Dark Horse Book of Hauntings (srpen 2003), 'The Ghoul' z The Dark Horse Book of The Dead (červen 2005) a 'Makoma' z Makoma #1-2 (únor 2006 - březen 2006)

Scénář
Mike Mignola, Katie Mignola
Art
Richard Corben, Mike Mignola, Philip Craig Russell
Barvy
Lovern Kindzierski, Dave Stewart
Obálka
Mike Mignola, Dave Stewart
Překlad
Jan Kantůrek
Žánry
akční, dobrodružný, horor
ISBN/ISSN
978-80-86839-48-6 (Comics Centrum)
Vazba
lepená v měkkých deskách
Formát
155 x 235 mm
Tisk
barevný
Váha
354 g
Stran
144
Cena
299 Kč
Originál
Hellboy #07: The Troll Witch and Others (Dark Horse Comics, 2007)
Varianty
Hellboy #07: Pražský upír a další povídky (2. vydání) (2019)
Hellboy #07: Pražský upír a další povídky (paperback) (2010)
Hellboy #07: Pražský upír a další povídky (pevná vazba) (2010)
  • Fry
    Název je trochu clickbait, v zahraničí se sbírka jmenuje The Troll Witch and Others, nicméně chápu že když Pražský upír vznikl výhradně pro tuhle knihu, tak toho využil i český vydavatel. Nejpovedenější je však právě Trollí čarodějka, v těsném závěsu následuje Makoma, zbytek je podprůměr.
  • Spike
    Navzdory často smíšeným reakcím, dle mě tahle kniha nezaostává za předchozími Hellboyovskými povídkovými sbírkami. Pro některé asi byl šok že jako první kniha ze základní řady už není kreslena výhradně Mignolou. Co si budeme, jeho kresba je s Hellboyem tak svázána že to chápu. Ale co naplat, člověk si musí zvyknout, Mignola už bude kreslit čím dál méně. Záleží už jen na tom jak komu který výtvarník sedne.

    Úvodní povídka Penanggalan je takový naprosto prototypický Hellboy na osmi stranách, s tou jistou dokola točenou šablonkou, ale jak monstrum, tak kresba a barvy (hlavně prostředí) se mi tu hrozně líbí.
    Hydra a lev je dle mě výbornou zábavnou hříčkou. Ač ničím moc nevybočuje, má prostě jistou hravost a kouzlo a osobně mě moc bavila.
    Trollí čarodějka je další kraťas, ale kupodivu i tentokrát to není nuda a povídka mě zasáhla. Možná proto že Hellboy se tentokrát s nikým neporve, a je to vůbec celkově takové hezké a dojemné.
    Následuje kontroverzní Pražský upír. Aby bylo jasno, kreslíře P. Craig Russella mám dost rád a jeho kresbu si vždy užívám. K Hellboyovi se mi taky vcelku hodí. Ale zrovna tahle povídka by asi víc kresebně slušela samotnému Mignolovi. Pražské kulisy jsou pro Čecha vždy plusovými body, ale ač je to zábavné, příběh je v podstatě taková natažená rubačka a řadím ho v rámci knihy k těm slabším.
    Experiment dr. Carpa patří k těm klasičtějším povídkám s hezkou atmosférou, ale až na to že se zčásti odehrává v Hellboyově hlavě, oproti podobným ničím extra nevybočuje.
    To se nedá říci o příběhu Ghúl. Ta se liší od ostatních tím že velká část je psána v útržcích poezie. Záleží už jen na čtenáři zda ho to bude otravovat nebo to uvítá jako zpestření. Já jsem tak na půli cesty, co je však bez debat, že Mignolou kreslený Hellboy z větší části na hřbitově prostě vizuálně nemůže vypadat jinak než parádně.
    No a na závěr tu je nejdelší příběh Makoma. Tam se Mignola o kreslířské povinnosti podělí s Richardem Corbenem. Nemůžu říci že by to byl můj oblíbený kreslíř, ale když už se pustí do něčeho kam jeho specifická kresba sedí, tak se nebojím chválit. Tohle je jeden z těch případů. Corben a Hellboy, to je dle mě naprosto přirozená kombinace. I samotný příběh je odbočkou od klasické mlátičky a má parádní nádech. Přiznám se netuším do jaké míry to je jen převyprávěná pověst a co je Mignolova invence, ale to je vcelku jedno. Důležitý je pocit z příběhu a ten je velmi pozitivní, vyzněním je povídka lehce skoro až taková Gaimanovská.
    Závěrečné skicy a poznámky jsou už takřka samozřejmostí.

    Ve výsledku je pak Pražský upír pro mě typickou sbírkou kratších Hellboyovských příběhů, z nichž některé jsou zkrátka lepší než jiné, ale tak to bylo i dřív. Nějaké snížené laťky jsem si nevšiml. Hostující kreslíři mi sem zapadají a dokud se i jiná kresba do tohohle světa hodí, nemám žádný problém. Za mě poctivých 7,5/10
  • SteveCZ
    Když jsem před rokem četl poprvé tuhle sbírku, vůbec jsem nechápal proč tohle někdo považuje za nejslabší. Teď, když čtu celou sérii podruhé a mám stále čerstvé dojmy z třetí a čtvrté knihy, si říkám: jo tak proto. Aby jste nepochopili špatně povídky jsou dobré, přesto jsou slabší, něco jim chybí. Předchozí povídkové knihy prostě zvedli laťku hodně vysoko. Nejpovedenější byli za mě "Ghúl" a "Experiment dr. Carpa" v čele s "Pražským upírem". P. Craig Russell odved skvělou práci, Corbenova kresba si mi ale moc nelíbila. Naštěstí mi sedla v dalších dílech. S odřenýma ušima 7/10.
  • perak
    Některé povídky jsou povedené, některé méně, ale celkově jsem z knihy odvázaný moc nebyl (což u Hellboye obvykle bývám). Více mi sedí delší příběhy, kdy to není jen krátké pojednání o tom, že Hellboy někam přijde, zjistí, kdo je příšera, ta na něj zaútočí a Hellboy ji vymlátí. Mignola v předchozích knihách nastavil tak vysoko laťku, že hodnotím asi přísněji než pokud by to bylo mé první setkání s Hellboyem.
  • Negan
    Mike Mignola v nejlepší podobě,to je celá série hellboy,jinak je to akční hororová zábava, jak má být.
  • Moon
    Další povídky s Hellboyem. Trochu jsem se této knížky bál, četl jsem hodně názorů a recenzí, že je to nejslabší kniha týkající se Hellboyovského světa.
    A dovolím si s tím nesouhlasím. Pro mě je zatím nejslabší druhá kniha Probuzení ďábla.
    Ano některé povídky zde byli průmerné, ale né nijak hrozné. A takový Pražský upír se mi hrozně líbil.
    Nejvíc čeho jsem se bál, byla kresba. Je to asi první kniha kterou jsem četl a kreslil to někdo jiný než Mignola ( miluji kresbu, kterou Mignola vytváří ), ale nakonec to ničemu nevadilo, naopak kresba Pražského upíra se mi hrozně líbila. Akorát poslední povídka jménem Makoma má kresbu která mi úplně nesedla. Jinak za mě palec nahoru.
  • Cinema Ranger
    Všechny povídky se mi líbili, tady až na Makomu, ta mi moc nesedla, jak kresebně, tak i trochu co se týče scénáře. Každopádně ostatní povídky byly naprosto úžasné, zvláště pak Hellboyův výlet do Prahy.
  • Darth Raelchi
    Další skvělá antologie, ale už mi přijde méně konzistentní. Do toho se tam objevuje Corben a Russell a bohužel mi ten první moc nesedl - navzdory tomu Upír se povedl, hodně mi to připomnělo Šimečkovou a její Rusalku (holt Praha je Praha). Příběhy jsou elkově dobré a vyvážené, ale nepasují mi do časové osy, resp. mohly vyjít o knihu před. Zvlášť když se má schylovat k Fegredovu runu - prostě to tak nekliklo jak předtím. Nicméně tu je víc mytologie a narážky na ni, což je super, ale už to tak nedrží pohromadě. Každopádně pořád se prohlubuje Hellboy mýtus. Proto 4 hvězdy.
  • Tomket.Tom
    Tohle byl asi nejslabší Hellboy
  • karl173
    Další povídkový díl od kterého jsem moc nečekal a už vůbec ne dějový posun. Ve výsledku mě ale příjemně překvapil. Povídky mají skvělou atmosféru a nápady a kresba se povedla všem autorům. Nejvíc mě ale překvapil Corben, jelikož jeho kresbu moc nemusím a tudíž jsem z ní měl obavy, ale naopak se mi velmi líbila. Dějově jsou příběhy klasicky Hellboyovské a byť zde už Mignola neumí moc překvapit, tak přesto mě některé povídky dokázali doslova pohltit. Nejvíce se mi líbily povídky Trollí čarodějka a Makoma, ale Pražský upír zase oslovil pěkným ztvárněním Prahy. Za mě tedy spokojenost, ale v dalším díle už by to chtělo odkrýt další dílek skládačky v hlavní dějové lince.
  • Olwen
    Shrnutí: Mignola vykradl folklór, znásilnil mytologii, splácal scénář a nakonec to ani nenakreslil.
    Hellboy je furt na jedno brdo. Hellboy je postaven před ukradené postavy, dostane na prdel a pak to vyřeší deus ex machina.
  • Azalin
    Hellboyovská série zde dosáhla svého dna, některé povídky jsou dobré, některé ovšem vyloženě slabé, což jsem si nemyslel, že se může v případě Hellboye stát.
  • kaylin
    Ve vázané podobě je kniha luxus a příběhy vás dostanou. Legendy jsou skutečně nádherné a v Mignolově podání kouzelné. Vtip mu rozhodně nechybí, stejně jako smysl pro zachování těch nejsilnějších částí původního příběhu. Překlad je výtečný, tentokrát ještě více poznámek od Jana Kantůrka, než je obvyklé. Ale jako vždy, jsou ku prospěchu věci. Doufám, že Hellboy bude i u nás dál vycházet a my se dočkáme i dotisku prvních knih. Stojí to za to. Tohle je prostě jeden z nejlepších a neoriginálnějších komiksů. Více: http://www.comics-blog.cz/2013/05/53-hellboy-prazsky-upir-dalsi-povidky-80.html
  • Final
    Tentokrát takřka zklamání. Pražský upír slabota jak scénaristicky tak kresbou. Naštěstí Makoma a Trolí čarodějka táhnou tento book vzhůru. Ostatní povídky jsou někde mezi. Kresba Richarda Corbena v Makomovi zaujala a líbila se, zato kresba P. Craig Russella v Pražském upírovi zapůsobila přesně naopak.
  • J.Connor
    Krátký povídky mi moc nesedí, než se něco zásadního stane, už je konec. Pražský upír nic moc, podobně jako v případě filmů, tak české lokace našince spíše otravují, kresba nebaví. Už jsem byl i docela skleslý, ale pak nastoupil větší kus Makoma s perfektním vizuálem Richarda Corbena (víc komiksů od něj!), přičemž ani příběh nezaostává.
  • KLAUN_DOMINANT
    Tenhle Hellboy je pro mě o kousek slabší než ostatní, ale i tak moc dobrej. Nejvíc mě nebavila povídka Pražský Umpalumpa (vadila mi tam kresba a přišlo mi to prostě divný a odfláklý) a nejvíc bavila krásně pohádkově retardovaná povídka Makoma, kde mi jiná kresba vyloženě sedla a měl jsem pocit, jakože jsem v lehce haluzoidním snu. Povídka s hydrou a lví holčičkou je na hranici demence. Je poznat, že to Mignola dělal podle svého dítěte-klasická nulová soudnost, ale zase první povídka s démonem co si ukopne svoji vlastní hlavu bavila. Sumasumárům nejslabší Hellboy vůbec, což je ale pořád 80%
  • Mleako
    Hellboy je pro mě nejoblíbenějším komiksem současnosti a ani Pražský upír nezklamal svojí atmosférou a nápadistostí. Dávám opět 95 %. Těch 5 zbývajících si šetřím, kdyby náhodou vyšlo něco ještě lepšího.
  • PrdzimSmrdzim
  • svobyy
    Asi budu jeden z mála, ale všech sedm povídek se mi líbilo.
    Experiment Dr. Carpa je parádní záležitost.
  • George Walker Bush
    Nevyjádřil bych to lépe než vasek. Ctrl+c => ctrl+v a máte i můj názor. Je smutné, k čemu všemu se Mignola přiznává ve svých úvodech ve stylu: "jooo, tohle napadlo mou dceru, je to pitomost, ale tak jsem z toho něco udělal... no a tohle mi leželo v šuplíku mezi hromadou jinejch nápadů, tak jsem to taky vyblil".

    Jediné, co mě logicky zaujalo - nejen jako Čecha, ale i jako Pražáka - je samozřejmě děj zasazený do Prahy, která je místy vykreslena příjemně tajuplně, tak jak to mám rád u povídek Gustava Meyrinka. Možná jsem asi příliš moc odkojen Meyrinkem nebo spíše Borgesem, ale tyto pokusy o fantastično a tajemno skrze Hellboye u mě vzbuzují rozpačitý úsměv. Hodně slabé a nevypointované povídky. S radostí se připojím do klubu "divných".
  • krvinka56
    Tak tahle kniha se opravdu perfekně povedla.Kratší povídky mu dou mnohem lépe než ty delší.Navíc tu máme novinku Mignola propůjčil své dítko i jiným kreslířům.Zatím je z toho vydět že to jen zkouší jak by to mohlo fungovat ale i tak sem nadšen,Sám autor má na můj vkus neustále stejný styl se kterým se nepohne ani na horu(velká škoda)ani dolů (bohu dík že to neudělal).
    Nejpodivnější z příběhů je PENANGGALAN s fakt narychlo vymyšleným koncem.
    Co rozhodně u mne vede je Hydra A LEV URČITĚ jedna z nejlépe provedených hříček sem nadšen.
    TROLÍ ČARODĚJKA:se mi taky líbila ačkoli je tu HellBoy jen zasunutým posluchačem jako my a ve skutečnosti nic neudělá ale i tak stojí povídka za přečtení.
    PRAŽSKÝ UPÍR:Jak název tak i jedna z povídek této knihy a taky první která má jiného kréslíře a je to hlavní plus pokud pominu granátový vtípek.Tuhle povídku sem si taky přečetl jako první.Je hlavně jen o kresbě a moc se toho zde nenamluví.Ale i tak má své kouzlo.
    EXPERIMENT DR. CARPA :No Hellboy má prostě vydění co dodat.
    GHŮL: Jo tak tohle byl rozhodně povedenej experiment.Nechtěl bych překládat.A taky se mi to líbilo.
    MAKOMA:Tak můmije vypráví příběh Hellboyovy ten si tam dosadí sebe.Rozhodně povedená mýtická povídka o vzniku světa.Taky je zajímavá tím že si mignola začátek a konec této povídky nakreslil sám a vyprávění dal jinému kreslíři na starost.Ten tomu dodal určitý punc.
    Musím říct že sem spkojen kniha jako celek působí perfekně.Super je i vloženej bonus.
  • erik
    Súhlasím s tým, že ide o najslebšiu z doteraz vydaných kníh. Hellboy si zakladá na vyslovene autorskom stvárnení (Mignola, aby bolo jasné), kúzlo je v atmosfére, nie v príbehoch (tie sú často mikroskopicky schované pod zámienkou mlátenia príšer), noví kresliči sú strašne fajn, ale Hellboyovské kúzlo je fuč. Čo sa mi páčilo, tak to je príbeh Experiment Dr.Carpa, Ghúl a hlavne Hydra a Lev, to je Hellboy, aký má byť. Škoda, doteraz ma krátke príbehy vždy dostali...
  • Kapis
    Tak tuto knihu musím hodnotit z více aspektů – řemeslné zpracování, vazba, papír atd. bez jakýchkoliv výhrad, standardně na úrovni TOP++, 6 kil mi v případě Hellboye přijde jako adekvátní cena. Mignolovy povídky jsou perfektní a takové svěží, originální a tajemnější než obvykle, mnohem více je třeba číst mezi řádky a je velmi příjemné, že nejsou všechny napsány podle mustru, který se začal už přejídat a to: přišel, hodil pár tvrdých hlášek, dostal trochu nakládačku, zvítězil a s další hustodrsnou hláškou si zapálil cigáro. Povídky mají ducha a ještě chvíli v člověku rezonují. Trolí čarodějnice a Ghúl se mi líbily asi nejvíc. Tento hutný, syrový, atmosferický noir prostě těžko hledá konkurenci. Poslední povídka, kreslená ze začátku Mignolou zcela logicky a přirozeně přechází ve velmi vyvedenou kresbu R.Corbena, kdy Hellboy kráčí jako Makoma snem - příběh má šmrnc, rytmus i hloubku, skvělou pointu a je ozdobou této knihy. No a konečně se dostávám k povídce, která mě osobně úplně pokazila dojem z této knihy a to je Pražský upír, podle kterého se album jmenuje. Ano, je super, že se Praha dostala do takového komiksu, ano, ale….zaprvé neúplně rozumím rozplývání se p. Kantůrka nad tím, že se Mignola při krátké návštěvě Prahy stihl porozhlídnout po strašidlech. Vždyť mýtické příběhy, pověsti, nadpřirozené bytosti atd. jsou jeho obrovský koníček, potažmo práce, přijde mi logické, že se na místě jako je Praha bude pídit po starých pověstech – a že jich máme. Je to ale taková malá poklona, OK, s tím nemám problém, když se však Mignola dostal ke knihám strašidel, proč si nevybral jedno nějaké známé a nenechal ho tak, jak tady vzniklo? Navíc když povídka byla speciálně vytvořena pro toto vydání – pro Čechoslováky. Proč musel vzít známého ducha karbaníka a aby to bylo dostatečně trendy, udělat z něj upíra? Mohl ho u hry nachytat, jak podvádí nebo prohrát a pak by děj jel po stejné koleji. Kolik je slavných pražských vodníků? Klidně mohl Hellboy rozbíjet jejich podříční gang, ojebávající turisty o foťáky a topící jejich vyžrané rozmazlené fracky, žádajíc pak výkupné v podobě čínské porcelánové produkce – že na západě “vodníka“ jako takového neznají není žádné ospravedlnění, copak někdo před čtením této knihy znal malajskou Penanggalan??? Takže fajn - máme středověkého karbanického pokrového šejdíře z Prahy, který je ale vlastně upír, Jirásek by se v hrobě obracel. Pořád je to ale fajn, že je to v Praze, osobně nemám ani problém s tím slavným skokem z Václava až na Karlův Most, je na tom ale strašně vidět, že pan Russell viděl Prahu opravdu jen na fotografiích a konečně se dostávám k tomu nejzásadnějšímu a to kresbě – on Russell nekreslí vůbec špatně, to bych si nedovolil, ale tato v podstatě mainstreamová kresba se do Hellboye prostě nehodí, hyzdí ho, vůbec nemá atmosféru, je holt taková traláláková, žádné tajemno, temno a děsivá tma. Chlupy na zádech mi napovídají, že to cítí jako kdyby do Zločinu a Trestu někdo vložil kapitolu z Bylo nás šest od Parla Koláčka. No takže asi tak. Každopádně na Hellboye nikdy nezanevřu a už se moc těším na další díly a vše co hodlá CC vydat z hellboyova universa – a mám potvrzeno, že mají v úmyslu vydat vše. Tak ať to vyjde!!

    P.S.: dávám totální minimum bodů, co se zatím u nás vydaných knih Hellboye týče :-)
  • Kaluž
    S přeheldem nejlepší Hellboy z doposud u nás vyšlých. Prakticky všechny zde otištěné povídky nemají hluché místo a v mnohém převyšují téměř vše co Mignola napsal předtím. Síla úderných krátkých příběhů rudého detektiva je zde znásobena v poslední povídce Makoma, kdy se tužky chopil Richard Corben a vytvořil tak Hellboyovský majstrštyk. Doufám, že se co nejdříve dočkáme překladu další knihy Darkness Calls, protože momentální namlsanost tímhle roháčem je na nejvyšším bodě snesitelnosti.

    Pro ty, kterým sedl 'jiný pohled' autorů na Mignolova Hellboye doporučuji knihy Hellboy: Weird Tales Volume 1 & 2 - je to naprostá bomba. Různí scénaristé a různí kreslíři se pohybují v Mignolově univerzu zcela po svém. Např. Evan Dorkin, u nás známý díky v Crwi otištěným nechutnostem Mlíka a Sejra, poslal homunkula Rogera do Norska vypořádat se s metalovou kapelou hovící si v nezdravém okultismu, Eric Powell, tvůrce Goona, se zaměřil na malého Hellboye a jeho trampoty s mimozemským domácím mazlíčkem a Craig Thompson nám ukázal, jak tráví Hellboy dovolenou (v pekle). A ty, co nedají na Mignolu dopustit, odkážu na minisérii Witchfinder: In The Service of Angels - sice bez Hellboye, zato s novým ústředním hrdinou, jenž si v řešení mysteriózních zápletek s rudochem nezadá.
  • goldschmidchen
    Abyhc pravdu řekl - pro mě hrůza.
  • vasek
    Tak jsem asi ňákej divnej... Ale pokud by se měl definovat termín "odnikud nikam" na konkrétním příkladu, pak by to nesjpíš byl právě tenhle povídkový Hellboy. Sedm příběhů, z nich skoro všem chybí nějaké razantnější vypointování a Mignolovo předávání žezla do rukou jiných výtvarníků celkem ruinuje i pocit z knihy jako výtvarného díla. Celkem mě mrzí, že v rámci mainstreamové velkoprodukce a snahy vyblejt maximum knížek za maximum chechtáků, se Mignola vzdává své autorské postavy - a tak si povídku "Pražský upír" nemůžeme vychutnat v jeho geniálním geometricko-analytickém podání :) Oproti Mignolově stylizaci jsou další dva výtvarníci v knížce opravdu jen "do počtu". Craig Russel představuje typickou limonádovou produkci a dokonale tak ilustruje, jak moc v Hellboyově světě dělá atmosféra. V jeho podání je (alespoň pro mě) celý příběh absolutně plochý a nezajímavý. 60% za parádně vykreslenýho Mignolu, skvelou atmošku jeho povídek a občasný "světlý chvilky".
  • willis
    Taky mám pocit oživení oproti předchozí knize. Krátké povídky nenudí. Plusem je i zapůjčení Hellboye novým výtvarníkům a pražský příběh taky potěší.
  • The Genius
    I přes menší nedostatky jsou Pražský upír a jiné povídky, na rozdíl od studené sprchy v podobě minulého dílu, příjemným osvěžením, které dokonalým způsobem rozvíjí Hellboyovu historii a jeho svět.

    Více viz http://mygenius.blog.cz/1010/hellboy-7-prazsky-upir-a-jine-povidky
  • brkowycz
    Podivná místa se mi líbila víc, ale to jsem asi jedinej :-)
    Úvodní povídka celé knihy je naprosto katastrofická. Nulové překvapení, žádná pointa, něco ve stylu "hlavně že tam je Hellboy!"
    Hydra a Lev je naopak o poznání lepší a docela jsem si oddychl. Mignola z části využívá báje ale hlavní myšlenku a dějovou linku si vymyslel sám.
    Trolí čarodějka mě taky nijak zvlášť neuchvátila, z části převyprávěný příběh, bez valnějšího napětí nebo atmosféry.
    Pražský Upír - vlastně spíš než povídka je to příběh o tom, jak Hellboy skočí na upíra, kutálí se s nim Prahou a pak naprostou náhodou vyhraje. Během kutálení se Prahou například utrhnou špičku kopí sv.Václava a dopadnou na Karlův Most. Hm :-/ Jiná kresba mi nevadila, celkově to člověk asi musí brát trochu s nadhledem. Tahle povídka ode mne dostala hlavně body za Prahu a ducha hráče, jehož legendu mám ze všech Pražských duchařských legend nejraději.
    První půlka knihy je - až na Hydru a Lva, lehce slabší. Proto přichází obrovské překvapení ve formě Experimentu Dr. Carpa, který řadím k nejenom nejlepším Hellboyvským, ale celkově k nejlepším povídkám vůbec. Stejné pocity ve mě vyvolal Ghúl, který je zase svým charakterem skutečně řekl bych až syrově Hellboyovský a moc se mi líbila. Jak by také ne, sám Mignola přiznává, že jde o jeden z jeho vůbec prvních Hellboyovských nápadů.
    Makomu těžko soudit. Jo, nebylo to zlý. Jen se bojim, na kolik je to pouhé převyprávění původní legendy, a jestli jediné co tam je od Mignoly, je výměna hlavního Héroa za Hellboye. Kresba Richarda Corbena k tématu africké mytologie neskutečně sedla.
    V této sbírce jsou povídky od velice dobrých až po vyloženě chudé. Ale kvůli krásné kresbě Prahy Russella a kvůli povídkám jako je experiment, Hydra a Lev a Ghůl se určitě vyplatí to mít doma.
  • Trpiš
    Výborná sbírka povídek, z nichž drtivá většina je velmi kvalitní. Mignola opět dokazuje, že co se týče práce s mytologickými náměty je jedním z nejlepších. Na krátké ploše pak dokáže z daného tématu dostat vše takovým způsobem, jakým to umí jenom on.
    Kniha se skládá ze sedmi povídek různé délky, z nichž nejdelší je ta úplně poslední, Makoma. Dále nám představuje i Hellboye, kterého si vzali na starosti jiní kreslíři, než sám Mignola, takže již zmíněná Makoma a Pražský upír (který dal sbírce jméno) nám představují Hellboye trochu jinak, než jsme zvyklí. A rozhodně je to klad, jelikož jak na kresbu Craiga Russela (Pražský upír), tak na tu od Richarda Corbena (Makoma) si velmi rychle zvyknete a obě k tématu perfektně sedí.
    Osobně za nejlepší považuji příběhy Trollí čarodějka a Makoma, kde je jak silný příběh, tak myšlenka i perfektní práce s mytologickou složkou. U Ghúla musím vyzdvihnout výbornou práci s materiálem, Experiment Dr. Carpa je dobrý výtvarně, Hydra a Lev mne nijak výrazněji neoslovil (ačkoliv rozhodně není špatný), Pražský upír je sympatický svým lokálním umístěním a pro mne nejslabší je povídka první: Pananggalan.
    Celkově se tedy jedná o velmi nadprůměrný počin, který nelze než doporučit jak těm, co Hellboye znají a mají rádi, tak těm, kteří dosud k jeho příběhům nikdy nepřičichli a chtěli by to napravit.
  • Galupus
    Sedm povídek nám ukazuje Hellboye hned z několika jeho stránek v různých časových obdobích jeho kariéry u Úřadu paranormálního vyšetřování a obrany. Autor ke každé z nich připojil krátké povídání objasňující, jak přišel ke svým nápadům, kdy byly povídky poprvé publikovány a podobně, ale dost slov úvodem a pojďme se podívat, co že nás to čeká uvnitř.

    1/ Pananggalan - " A máš to, kamarádko."
    První povídka je kratičký osmistránkový příběh, který byl zveřejněn jako příloha časopisu Wizzard. Jedná se o svižný start knihy, který Hellboye předvádí v jeho klasické formě alias "nehodlám se s tim sr*t".
    Příběh začne a hned nás uvede do problému, který má Hellboy vyšetřit, přijde, vyřeší a konec. Není co víc dodat.
    2/ Hydra a Lev- " To nebylo špatné."
    Druhý příběh nás zavede, jak je patrné z názvu, až k bestiím z Řecké mytologie. Mike mignola podle mého výborně vystihl právě tu mytickou magičnost, kterou oplývají staré báje
    a opět na velice krátkém rozsahu dokáže vyprávět obrovský příběh s mnoha odkazy. Zvlášť mě zaujal kontrast infantilnosti a divoké síly postavy Lva. Schválně kdo z vás pozná všechny narážky na mytologii před výkladem profesora Bruttenholma.
    3/ Trollí čarodějka - "Zajímalo by mě, jak se pak budeš cítit."
    Podle mě osobně nejlepší povídka knihy. Silný příběh převzatý z jedné Norské pověsti doplněný svérázným koncem Mika Mignoly je tak nabitý atmosférou až se vám doslova postaví chlupy na ruce. Hellboy bez zběsilé bitky? A jak to funguje! Povšimněte si také spousty detailů v kresbě jako například malba mladého Hellboye na stěně čarodějčiny chýše.
    4/ Pražský Upír - ,,Mlask, mlask, mlask."
    Povídka, která dala jméno celé knize a pro tuzemské čtenáře dozajisté i přitažlivá místem kde se děj odehrává. M. Mignola
    opět svérázně převyprávěl místní pověst a dodal jí notnou dávku vtipu, který skvěle doplňuje precizní kresba Craiga Russela.
    5/ Experiment Dr. Carpa - ,,Ty zkurvy..."
    Tak zde se autorovi povedly doopravdy zázraky. Třináct stránek vám uteče, jako kdyby jich bylo pět a i sám příběh si s časem pohrává dle svého. Atmosféra, kterou se podařilo navodit, jako by se nás ptala, jestli jsme si tak jistí svým reálným světem, nebo stojíme těsně vedle jeho hranice? A co vy? Jste si jistí, že to byl jen opravdu ošklivý pán, kterého jste potkali v podchodu...nebyl to třeba troll?
    6/ Ghúl - "Ty zasranej uchyláku!"
    Jak sám Mignola napsal v předmluvě, jedná se o prakticky první Hellboyův příběh a je to z něj trochu i cítit. Celá povídka zobrazující opravdu nevyrovnaný souboj mi nakonec přišla trošičku jako médium pro postavu, která se vyjadřuje ve verších a útržcích různých básní . Dobré nápady a atmosféru však rozhodně vytknout nelze a ty z této povídky udělali velice, velice solidní kousek, který bych klidně zařadil navzdory autorovým slovům mezi nejoblíbenější.
    7/ Makoma - " Ježíš. Jak člověk zapomene něco takového?"
    Poslední a zároveň nejepičtější povídka z knihy (48 stránek!!) je doplněna o kresbu Richarda Corbena, přiznám se, že mi jeho kresba, jindy opravdu oblíbená, zrovna k této povídce kdovíjak nesedla, ale nebyl to zase takový šok, abych si ji řádně neužil (to snad ani nejde). Africké mýty mohou přinést opravdu silné příběhy a jeden takový je ten o Makomovi. Velice šikovné prolnutí postavy Makomy a Hellboye přináší úžasný zážitek a jako závěr a vyvrcholení knihy funguje skvěle.
    Na závěr bych řekl, že sedmá Hellboyova kniha nám přináší to, na co jsme zvyklí skvělou kresbu nejen M. Mignoli. Skvělé převzetí lokálních příběhů a mýtů přepracovaných geniálním mozkem. A v neposlední řadě také skvělou kompozici celého díla.
  • matrosh
    Hellboy se nám vrátil v plné paradě a dle mého mínění, kvalitou převyšuje předchozí díl, který byl mírným odklonem od celé serie a místy mi připomínal Gaimanovu tvorbu. Pražský upír je sbírka povídek, která v ničem nezaostáva za Spoutanou rakví a Pravou rukou zkázy. Mikem kreslené příběhy jsou standartne výborné a není jim prakticky co vytknout. Osobně nejvíc mě z jeho práce potešil ghúl, který využíva verše podobným stylem jako byl úvod v červovi dobyvatelovi, a dále Experiment dr. Karpa o strašidelném domě, který má výbornou atmosféru. Opravdu hodně pozitivně mě překvapil titulní Pražský upír nakreslený russellem. Není tak temný ale je opravdu hodně zábavný. Corbenem dělana Makoma je možná náročnější, ale když jsem ji přečetl podruhe začal jsem tu kresbu žrát. celkově za sto. další díl prosím...a rychle
3056308