Jonáš Fink: dětství, je prvním ze tří dílů, vypravující příběh mladého Čechoslováka mezi lety 1950-1968 a dále. Jako Josef K., také Jonáš F. bloumá pražskými ulicemi. Město však není Praha Kafkova, ale šedivá Praha za časů Stalina. Události, které Giardino vypráví, začínají v srpnu 1950. V půl páté ráno vtrhne policie do Finkovic domu a zatkne doktora Artura, Jonášova otce. Od tohoto momentu autor očima chlapce líčí hrůzy a utrpení stalinismu. Komiksový způsob vyprávění je nemilosrdný, a proto tak výstižný.

Scénář
Vittorio Giardino
Art
Vittorio Giardino
Obálka
Vittorio Giardino
Překlad
Katrin Kroutilová, Jiří Žák
Žánry
ze života
ISBN/ISSN
978-80-7388-566-3 (XYZ (Albatros Media a.s.))
Vazba
lepená v měkkých deskách
Formát
210 x 295 mm
Tisk
barevný
Váha
253 g
Stran
56
Cena
199 Kč
Originál
Jonas Fink #01: L'Enfance (Casterman, 1994, 1995)
  • Kaluž
    Kaluž mecenáš23.3.2018 10:01Jonáš Fink #01: Dětství
    Tak jsem si konečně přečetl toho Jonáše Finka od Vittoria Giardina... a ono je to naprosto skvělé, vážení! Takže mě teď docela sere, že to nedočtu až do konce, bo jsem si to jako správný čurák a stará držgrešle koupil až ve výprodeji v Levných knihách za 29,- Kč. V anglickém jazyce je to už léta vyprodané a ve francouzštině či španělštině si přečtu leda hovno. Dobře mi tak :(

    Ale abych se vrátil k Jonášovi a k tomu, proč tahle dvojice alb stojí za pozornost... nu protože Giardinovi se podařilo naprosto strhujícím způsobem zachytit ducha poválečné Prahy včetně nevybíravých poměrů mezi tehdejšími obyvateli. Očima dospívajícího mladíka sledujeme jeho životní putování přesně od chvíle, kdy je jeho otec pro svůj nevyhovující původ vsazen do žaláře a odsouzen k deseti letům za "protistátní činnost". Což ruku v ruce přenáší stigma i na potomka, který je okamžitě nucen zanechat studií a vlastními prostředky, spolu se svou matkou, přežít v době tvrdého stalinismu. A teď se čiňte, když vám ten zkurvenej režim furt háže klacky pod nohy.

    Po dějové stránce se nejedná o nic převratného nebo originálního, je to prakticky další civilní příběh o lidských osudech drcených pod koly komunistického aparátu a nejspíš už jste několikrát něco podobného viděli zpracováno jinde. Ovšem to, s jakou ladností autor zachytil celou tu tísnivou atmosféru, je přinejmenším na poměry komiksu nevídané. Navíc, coby Ital, čistě z pozice "nezúčastněného" pozorovatele, který tu a tam projížděl zemí za železnou oponou. Giardinova poválečná Praha je nádherná, oprýskaná a i přes nepřízeň osudu stále živá. Míra detailu, s nímž se autor popasoval s různými uličkami, malebnými zákoutími nebo dobovými interiéry, je jedním slovem geniální. Ať už jde o kulisy starého knihkupectví, židovského hřbitova či pivnice U králíka, do které si Jonáš po práci zajde na jednu malou Plzínku, vždy to na čtenáře dýchne náladou tolik povědomou třeba z Hrabalových novel. A to je na tom to nejkrásnější. Ta atmosféra a radost všedního života, byť zkroušená tíhou nepříznivých okolností.

    Vůbec bych se nezlobil, kdyby to u nás jednou vyšlo komplet v integrálu typu MDEK. A třeba rovnou s bonusem Little Ego (na který už mám taky dlouho zálusk). Vedle takové Teorie rozpadu by to Jonášovi moc slušelo... minimálně za zvážení by to stálo.
  • louza
    louza13.11.2017 15:34Jonáš Fink #01: Dětství
    Jonáš Fink je syn židovského doktora odsouzeného během procesů 50. let minulého století k žaláři. Jonáš žije s matkou, která situaci zvládá jen velmi težce. Giardino v první knize zpracovává zejména útlé dětství chlapce a šok z kulturního i sociálního převratu, který v české společnosti nastává. Zachycuje pád kdysi vážené rodiny až na samotné dno společnosti. Autor se snaží podchytit dobu a mentalitu tehdy žijící lidí. A na to, že je pozoruje venkovní optikou se mu to daří obdivuhodně. Je skoro ostudné, že příběh zásadního období českých dějin musel zpracovat ital. Po příběhové i výtvarné stráce kvalitní kniha.
  • kaylin
    kaylin1.1.2014 16:17Jonáš Fink #01: Dětství
    "Jonáš Fink: Dětství" je skvělou ukázkou toho, že naše dějiny nejsou lidem za hranicemi ukradené. Pro některé jsou zajímavější a důležitější než pro nás samotné. Ano, příběh nás Čechy zas tolik nerozhodí, takhle to prostě bylo, ale je skvělé vidět, že to někdo chce pořád řešit. I když pravda, komiks už je také staršího data. Je dobře, že u nás vyšel nyní, že vyšel v době, která vlastně neví, jaká je, kdy sami nevíme, co chceme, jen si myslíme, že teď jsme na tom lépe. Jsme na tom lépe, ale je nám to vlastně docela jedno. Minulost se některým z nás už nejeví tak hrozná, někteří na ni vzpomínají s láskou. Vždycky je na co vzpomínat, ale nesmí se zapomínat na to špatné. Jsem rád, že se to připomíná, opět mě mrzí, že si to nedokážeme připomenout sami a musí nám to říkat jiní. Forma, kterou zvolil Vittorio Giardino je však kvalitní, což je nejdůležitější. Více: http://www.comics-blog.cz/2014/01/346-jonas-fink-detstvi-85.html
  • lukascus
    lukascus27.3.2012 02:33Jonáš Fink #01: Dětství
    Psáno pro zahraničního čtenáře - Čechovi to nic nového neřekne, ale je to takové odlehčené počteníčko na večer, kupodivu se docela těším na další díl.
  • andre
    andre mecenáš23.1.2012 12:24Jonáš Fink #01: Dětství
    No nevim, dějově mě to nijak neuchvátilo. Už jsem asi komiksovo-literárně-filmově přesycen a znuděn tim "chudáčci židi... nejdřív Hitler, a pak komunisti....". Vše je příliš černobílé. Mnohem víc by mě bavilo, kdyby bylo vidět, proč se všichni báli s někym mluvit (ne jenom s židy) nikdo nikomu nevěřil a kdo a jak vytvářel tlaky na "úředníky" aby oni vytvářely tlaky na osotaní atp. .

    Kresebně je to moc příjemné.
  • royan
    royan25.12.2011 20:19Jonáš Fink #01: Dětství
    Příjemné překvapení, jsem zvědavý na další díly.
  • George Walker Bush
    George Walker Bush admin15.11.2011 13:56Jonáš Fink #01: Dětství
    Skvěle výstižně a děsivě zároveň je zachycena Praha a celkově společnost hrůzných 50. let v Československu. Komiksem jsem si doplnil zrovna dočtenou knihu Osudové únorové dny (1948) a opět jsem jenom rád, že tahle doba je (snad) nenávratně pryč. Je zajímavé, jak cizinec dokázal ztvárnit šedivou poválečnou a čerstvě komunistickou náladu v české zemi, její společnost a vůbec celkový dojem, exteriéry, apod. Vše působí dosti autenticky, aspoň pokud co mohu soudit já, ročník 1988. Stále z toho běhá mráz po zádech.

    Někdo by mohl namítnout, že karty v komiksu jsou rozdány až moc jasně, kdo je zlý a kdo hodný, nic mezi tím, ale tak tomu skutečně pomalu i bylo. Bolševici byli vždycky svině.
31263